Poduszka do spania i jej wpływ na zdrowie

Sen odgrywa ogromne znaczenie w kwestii naszego samopoczucia. Jeśli się nie wyśpimy, mamy kłopoty z koncentracją i wolniej wykonujemy podstawowe czynności. Cierpi także nasze ciało, ponieważ będzie zmęczone i bardziej narażone na chociażby przeziębienia. To, jak wygląda nasze miejsce do spania, wpływa na nasz kręgosłup i mięśnie. By zapobiec ewentualnym zwyrodnieniom, warto zatroszczyć się o dobrze dopasowaną poduszkę.

 

Jak rozpoznać, że poduszka nie jest odpowiednia?

Jeśli kładziemy się na poduszce i nasza głowa zupełnie się zapada, to znaczy, że materiał jest zbyt miękki. Warto też zwrócić uwagę na to, czy nasze ciało znajduje się w naturalnym ułożeniu. Gdy czujemy, że jesteśmy za bardzo odchyleni do tyłu lub do przodu, to najlepiej wymienić poduszkę na inną.

Rozmiar poduszki jest ważny

Wbrew pozorom również wymiary poduszki mogą mieć ogromny wpływ na to, czy rano budzimy się wypoczęci. Standardowe wymiary to 40×40, 50×60 czy 70×80 cm. Oczywiście są też bardziej niestandardowe rozmiary, jak np. poduszki 80×80, jednak najważniejsze jest to, by znaleźć model odpowiadający naszym potrzebom.

Wielu producentów udostępnia swoim klientom specjalne tablice, które – na podstawie wzrostu i masy ciała – potrafią dość dokładnie określić, jakie wymiary poduszki będą najlepsze. Warto również zmierzyć szerokość barków oraz długość od podstawy szyi do łopatki. Dobra poduszka to taka, która pozostawia nam 10 cm zapasu.

Wysokość i twardość

Chyba najbardziej istotnymi wartościami, jeśli szukamy poduszki do spania, jest jej wysokość oraz stopień twardości. To od nich zależy, czy nasz kręgosłup będzie spoczywał w naturalnej, wygodnej pozycji. By poprawnie wybrać, należy zwrócić uwagę na to, w jakiej pozycji lubimy zasypiać.

Jeśli często leżymy na brzuchu, to nasza poduszka powinna być raczej płaska i miękka. W przeciwnym wypadku szyja będzie za bardzo wygięta, przez co narazimy się na ból. Spanie na brzuchu ogólnie nie jest polecane przez lekarzy, m.in. dlatego, że uciskamy wówczas narządy wewnętrzne.

Gdy wolimy kłaść się na boku, to poduszka powinna być dość twarda i odpowiednio wysoka – tak, by pomiędzy policzkiem a materacem nie pozostała żadna wolna przestrzeń. Podobnie w przypadku, kiedy śpimy na plecach. Zbyt miękka poduszka sprawi, że głowa będzie uciekała do tyłu, co z kolei spowoduje nienaturalne i niebezpieczne dla zdrowia ułożenie kręgów.

Ci, którzy często wiercą się w nocy albo już od jakiegoś czasu mają problemy z kręgosłupem, powinni wybrać poduszkę ortopedyczną. Dostosowuje się ona do naszego ciała, tak by głowa podczas spania nie zmieniała pozycji.